Ingang 1/1/2025 - bron: vlaamse overheid
https://www.vlaanderen.be/milieuvriendelijke-voertuigen/een-elektrische-wagen-laden/verplichtingen-voor-laadpunten-bij-parkings
Verplichtingen woongebouwen:
Bij nieuwe woongebouwen met een parkeerterrein met 2 of meer parkeerplaatsen gaat het voor omgevingsvergunningsaanvragen vanaf 11 maart 2021 om de verplichte installatie van de nodige infrastructuur om de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.
U laat dus leidingen plaatsen, of op zijn minst goten voor elektrische kabels, maar de laadpaal zelf hoeft er nog niet per se te staan.
Dezelfde verplichtingen gelden voor bestaande woongebouwen met een parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen, waarvoor vanaf 11 maart 2021 een omgevingsvergunning is aangevraagd voor een ingrijpende renovatie.
Hierbij wordt een oprit niet gezien als een parkeerplaats, maar als een toegangsweg. Voor een binnengarage met twee plaatsen zal er bij nieuwbouw wel laadinfrastructuur nodig zijn.
Bestaande gebouwenVoor bestaande woongebouwen waarbij geen ingrijpende renovatie gepland is, zijn er geen verplichtingen voor laadpunten of -infrastructuur.
Verplichtingen niet-woongebouwen:
Niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen (nieuwe of bestaande die ingrijpend gerenoveerd worden) met een parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen worden cumulatief voorzien van:
- minstens 2 oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig
- infrastructuur voor leidingen (of op zijn minst goten voor elektrische kabels) voor minstens 1 op 4 parkeerplaatsen, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken.
Daarnaast worden alle bestaande niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen uiterlijk op 1 januari 2025 uitgerust met minstens 2 oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig.
In de praktijk: elke parking van een grote handelszaak of bedrijf met veel werknemers of bezoekers, moet dus tegen 2025 over 2 laadpalen beschikken, ook als ze tussen nu en 2025 geen omgevingsvergunning aanvragen.
Technische vereisten laadpuntenOm te voldoen aan de verplichtingen moet een oplaadpunt een vermogen kunnen leveren dat groter is dan het vermogen van een standaardstopcontact (groter dan 3,7 kW of 16 A) en specifiek als doel hebben om elektrische voertuigen op te laden. Hierbij moet het oplaadpunt ten minste uitgerust zijn met één van de onderstaande connectoren:
- Type 2 connector voor het laden met wisselstroom (AC), zoals omschreven in de norm EN62196-2.
- Combo 2 connector voor het laden met gelijkstroom (DC), zoals omschreven in de norm EN62196-3.
De minister kan bijkomende technische vereisten opleggen waaraan de infrastructuur moet voldoen.
Wanneer gelden de verplichtingen?
De verplichtingen gelden:
- als het parkeerterrein zich binnen het gebouw of parkeergebouw bevindt.
- als het een naastgelegen parkeerterrein betreft.
- als, in geval van ingrijpende renovaties de renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw, parkeergebouw of parkeerterrein.
- als uw parkeerterrein privaat of slechts soms publiek toegankelijk is (bijvoorbeeld enkel overdag), dient u de nodige laadinfra te installeren.
- voor parkeerplaatsen die individueel aangekocht kunnen worden. Het parkeerterrein van een appartementsgebouw, bijvoorbeeld, waarbij de individuele parkeerplaatsen eigendom zijn van de individuele bewoners, telt als één parkeerterrein en dient dus als geheel aan de verplichtingen te voldoen.
- als het gaat om meerdere parkeerterreinen op één site, moet voor elk afzonderlijk parkeerterrein aan de eisen worden voldaan.
Uitzonderingen
Bij ingrijpende renovaties gelden de verplichtingen alleen voor dat gedeelte van de werken aan en investeringen in oplaadinstallaties en leidingen waarvan de kosten niet meer bedragen dan 7% van de totale kosten van de renovatie.
Voor alle kosten gerelateerd aan oplaadpunten en -infrastructuur die tot en met 7% van de totale kosten van de renovatie bedragen, moet wel aan de voorwaarden voldaan zijn.
Handhaving
De eigenaar van het gebouw en parkeergebouw is verantwoordelijk voor het naleven van de verplichtingen. In afwijking daarvan is, indien toepasselijk, de houder van een zakelijk recht op het gebouw of parkeergebouw verantwoordelijk om te voldoen aan de eisen. Bij nieuwbouw is dat de vergunninghouder.
De handhaving van de verplichting gebeurt door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
Wanneer wordt vastgesteld dat niet aan de verplichtingen is voldaan, kan het VEKA een administratieve geldboete opleggen van:
- 2.000 euro per ontbrekend oplaadpunt voor elektrische voertuigen
- 1.000 euro per parkeerplaats wanneer niet werd voorzien in infrastructuur voor leidingen om de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken.