De Vlaamse regering voert vanaf 2024 opnieuw een aankooppremie in voor particulieren en vzw’s die een elektrische auto willen kopen. Het mag daarbij om een nieuwe of tweedehandse EV gaan. Met deze maatregel wil men het prijsverschil met benzine- en dieselauto’s overbruggen. Qua modelkeuze krijg je echter geen carte blanche.

In België worden negen op de tien elektrische auto’s gekocht door bedrijven, zelfstandigen en vrije beroepen. Zij genieten immers van fiscale voordelen om fossiele brandstoffen af te zweren: een batterijvoertuig is 100 procent fiscaal aftrekbaar, is vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting en gaat gepaard met een lage CO2-bijdrage en voordeel van alle aard (voor zover van toepassing).

EV-lustige particulieren bleven in ons land in de kou staan. Vlaanderen kende vroeger wel een premiesysteem waarbij je tot € 4.000 kon incasseren, maar dat werd “wegens een gebrek aan interesse” afgevoerd in 2019. Het dient gezegd dat het modelaanbod vijf jaar geleden slechts een fractie van het huidige was en dat je al hoog in het gamma moest klimmen om over enig rijbereik te kunnen beschikken. Vandaag is dat niet meer zo.

In de meeste andere Europese lidstaten waren er al langer aankooppremies voor particulieren. Met name in Luxemburg, Frankrijk, Nederland en Duitsland hebben die subsidies de markt voor EV’s sterk geboost. Natuurlijk hangt er wel een prijskaartje aan zo’n subsidiepot. Vlaanderen budgetteert alvast € 20 miljoen voor 2024.

In dat jaar kun je tot € 5.000 overheidssteun krijgen als je als particulier, vzw of deelauto-aanbieder een nieuwe elektrische personenauto koopt. Kies je een tweedehands EV, dan krijg je € 3.000. De premies zijn degressief: voor nieuwe elektrische auto’s zakken ze naar € 4.000 en € 3.000 in 2025 respectievelijk 2026, voor occasie-EV’s naar € 2.500 en € 2.000.

De hoofdvoorwaarde voor de premie is dat auto maximaal € 40.000 inclusief btw kost. Op het moment van schrijven is niet duidelijk of het om de catalogusprijs dan wel de verkoopprijs inclusief korting gaat. In het eerste geval kun je kiezen uit de onderstaande modellen:

Abarth 500 e

Aiways U5

BYD Dolphin

BYD Atto 3

Citroën e-C4

Citroën e-C4 X

Citroën e-Berlingo

Dacia Spring

Fiat 500 e

Jeep Avenger Electric

Mazda MX-30

MG ZS EV

MG 4

MG 5

Mini Electric

Nissan Leaf

Opel Corsa Electric

Opel Mokka Electric

Peugeot e-208

Peugeot e-2008

Renault Kangoo E-tech Electric

Renault Twingo Electric

Renault Zoe

Seres 3

Volvo EX30

Als het echter om de transactieprijs zou gaan, dan kunnen er in theorie nog een hele rist auto’s bijkomen. Het is vooralsnog ook niet duidelijk of auto’s in aanmerking komen wanneer ze geleased worden (private lease). Wel staat vast dat de auto minstens drie jaar moet ingeschreven blijven op de titularis om fraude tegen te gaan.

De uitbetalingsmodaliteiten zijn nog niet bekend. Wellicht wordt de premie verrekend met de personenbelasting, maar het zou ook kunnen dat het bedrag rechtstreeks wordt afgehouden van de verkoopprijs en dat de verkoper het krijgt uitbetaald door de overheid. Het tweede scenario is minder waarschijnlijk omdat het de tweedehandsverkoop tussen particulieren bemoeilijkt en de facto bijna betekent dat enkel professionele autoverkopers elektrische auto’s kunnen verkopen waarop een premie van toepassing is.

bron: autonieuws